Pagina's

Zoeken in deze blog

zondag 17 februari 2013

Achtergrond: Need For Speed: Most Wanted U

Het is al ruim tien jaar geleden dat Criterion Games Burnout 2 uitbracht op de GameCube. Dit was de laatste game van de Britse studio op Nintendo hardware, tot nu dan. Need For Speed: Most Wanted komt namelijk ook uit op de Wii U, maar Criterion heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Men kon namelijk een simpele port van de PlayStation 3 of Xbox 360 game overzetten naar Nintendo's nieuwste console, maar er is gekozen voor een aparte Wii U-versie.




De game is qua content gelijk aan de versies die vorig jaar al verschenen zijn, maar er is optimaal gebruik gemaakt van de Wii U hardware. Volgens Alex Ward, vice president van de studio, draait de game namelijk op PC assests, wat kortweg inhoudt dat er meer details in het spel zitten.


"Releasing a vanilla version of Most Wanted wouldn't be enough, it wouldn't do the machine justice."
Criterion Games heeft genoeg tijd genomen om de hardware te ontdekken. Ward gaf aan ook Iwata Vraagt te hebben gelezen om erachter te komen welk idee Nintendo heeft over de Wii U.

"It's really important for us to do the best thing we can. We looked at the hardware and said, 'How do we use everything we've got?' We've thought for years, since probably Burnout 3, 'What can the second player do?'"

De Wii U biedt voor Criterion een perfect perspectief om de tweede speler te betrekken in de game. Daarom heeft men een exclusieve modus toegevoegd, die Co-Driver wordt genoemd.
Speler 1 houdt hierbij een Wiimote of Pro Controller in de hand en kan worden bijgestaan door een tweede speler die de GamePad bedient. Die persoon kan dan bijvoorbeeld van dag naar nacht switchen of een andere auto selecteren, politiewagens uitschakelen of het overige verkeer uitzetten.




Veel third party ontwikkelaars hebben zich negatief uitgelaten over de Wii U, maar Ward wil daar niks van weten:

"Everyone wants to talk about this and that on the hardware, and it's not as interesting to me. What's really important is what we're doing with the player experience."

Criterion heeft geen half werk gemaakt van de game en heeft gewerkt vanuit een zekere drang naar perfectie:

"If you know we're doing the game, you know we've looked at the hardware and said, 'What's the best damned thing we can do on that?' We're going to support everything we can. We support MiiVerse fully, online play."

Ward ziet potentie in Miiverse, mede om een reden die niet gelijk voor de hand ligt. Hij denkt namelijk dat mensen minder snel hun console uitzetten als ze gefrustreerd zijn, maar Miiverse opduiken om daar om hulp te vragen en daarna weer terugkeren naar de game.

Need For Speed: Most Wanted verschijnt 21 maart voor de Wii U en de reden dat de game later verschijnt mag duidelijk zijn. Criterion Games is een studio die geeft om gameplay en het beste uit een platform wil halen. Bedankt daarvoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten